”Det vi gjorde var att vi spetsade till allt och sa att punkare och satanister skulle slå till mitt i det svenska bibelbältet. responsen blev omedelbar.”
Magkänslan är något du alltid bär med dig, säger han. Det handlar om att ha kunskap om sig själv och sitt företag. Vet du vad du själv är bra på, känner du din kund och förstår vad kunden vill ha plus att du har en känsla för vad som kommer att hända i framtiden så kan du alltid lita på din magkänsla.
ROCK A FETT & SKAPA KREDD
Rocka fett handlar om att synas.
– Syns du så finns du och finns du så kommer folk att upptäcka dig och det du gör. När vi startade den första festivalen var Hultsfred känt för att ha Nordens största trähusfabrik. Hur sexigt är det? Det vi gjorde var att vi spetsade till allt och sa att punkare och satanister skulle slå till mitt i det svenska bibelbältet. Responsen blev omedelbar. Vi blev en snackis, plötsligt visste hela Sverige att det skulle hända något utöver det vanliga i Hultsfred. Skapa kredd gör du genom att göra bra saker.
– Är du trovärdig och levererar bra produkter eller tjänster blir dina kunder bra ambassadörer och din säljkår. För att skapa kredd gäller det att aldrig glömma vad en bra affär egentligen är, att en bra affär har två nöjda parter, betonar Putte.

SPELADE I PUNKBAND
Putte gav ut boken ”Hultsfredsrebellen” när han fyllde 50. Han beskriver sig själv som Hultsfreds största lokalpatriot.
– Jag vet inte om det är just det som driver mig, utan det är mer utmaningen att visa att minoriteter kan lyckas, i det här fallet Hultsfred som liten ort. Det ledde in mig på musik. Jag spelade själv i ett punkband och 1981 bildade vi föreningen Rockparty. Det började lite tidigare genom att elevrådet arrangerade konserter, de första bokningarna var Dag Vag och Ebba Grön 1980.
– Alla ville att det skulle ske något i Hultsfred. Många stora svenska artister avlöste varandra och även internationella stjärnor gjorde konserter i sporthallar och andra lokaler. Tanken att arrangera en musikfestival kom efter ett par lyckade fredsfestivaler i mitten på 80-talet. Men hur gör man en riktig festival? Sagt och gjort begav sig ett gäng ungdomar till Roskilde i Danmark för att lära och ta hem goda idéer till Hultsfred.
METALLICA VALDE HULTSFRED
Till den första Hultsfredsfestivalen 1986 kom 7 000 besökare!
– Vi fick på våren erbjudanden om ett antal riktigt stora artister som Erasure, Nils Lofgren och The Trifffids. Frågan var vilket av dessa band vi ville göra konsert med. Efter en stunds funderande bestämde vi oss för ”va fan vi kör alla”! De största festivalerna genom åren samlade runt 30 000 besökare. I konkurrens med Stockholm, Göteborg och Malmö lyckades Putte & Co övertyga Metallica att spela i Hultsfred 2009. Det kom runt 40 000 för att höra och se världens största hårdrockband!
Detta blev det sista kapitlet för stora evenemang. 2010 lyckades inte Hultsfredsfestivalen sälja tillräckligt många biljetter och fick ställa in.
Men festivalen har blommat upp igen i form av This is Hultsfred, fast i betydligt mindre skala. Och fortfarande lever musiken i Hultsfred i hög grad.
– På hotellet gjorde vi över 80 musikevenemang och hade cirka 100 artister 2017 och har årligen 12 000–15 000 besökare på våra evenemang, berättar Putte.

Hela hotellet är smyckat med cirka 250 bilder och tavlor med artister som spelat i Hultsfred genom åren.
|
HOTELLET MED MUSIKPROFIL
Krögarna Svensson Sahlin övertog Hotell Hulingen den 1 januari 2013, och satte en unik prägel på hotellet genom den musikhistoria som skapats i Hultsfred.
– De tidigare ägarna ville att hotellet skulle fortsätta vara familjeägt och att någon från Hultsfred skulle fortsätta driva och utveckla verksamheten. Frågan var vilken väg vi skulle ta men bestämde oss snabbt för att ha en musikprofil på hotellet.
För att hitta ett sätt att lyfta fram musikprofilen inleddes ett samarbete med olika personer som varit aktiva i festivalen. Det resulterade i att hela hotellet nu är smyckat med cirka 250 bilder och tavlor med artister som spelat i Hultsfred. Kriteriet är att bilden också ska vara tagen i Hultsfred.
Samtliga 47 rum har renoverats och varje rum har dedikerats till en artist med en fondtapet.
– Varje rum är unikt, det är till exempel ett rum med Metallica, ett med Amy Winehouse och rum med andra artister som spelat i Hultsfred.
”Jag har jobbat med åbro sedan vi startade festivalen. två anledningar till det är att det alltid har fungerat bra, bra service och bra produkter.”

NÄRPRODUCERAD ÖL
Samarbetet med Åbro Bryggeri har pågått lika länge som hungriga och engagerade ungdomar har arrangerat konserter i Hultsfred.
– Jag har jobbat med Åbro sedan vi startade festivalen. Två anledningar till det är att det alltid har fungerat bra, bra service och bra produkter. Närheten till varandra betyder också mycket, mer närproducerad öl kan det inte bli, säger Putte. I restaurangen och puben använder vi närproducerat och lokalt odlade produkter så långt det är möjligt. Vi vill att maten som vi tillagar ska ha samma genuina känsla som hotellet i övrigt har.
Vilken är din favorit i Åbros sortiment?
– Det är Bryggmästarens Premium Dark, en favorit är också Sierra Nevada Pale Ale. När Putte och Jenny övertog hotellet var målsättningen att öka omsättningen från 6 till 10 miljoner kronor på fem år. Idag omsätter verksamheten 15 miljoner.
Varför har det gått så bra tror du?
– Syns man så finns man och folk drar folk, svarar Putte. Det gäller också att ha en attraktiv kringverksamhet som genererar inkomster såsom hotellnätter och bra restaurang och pub. Vi har fördubblat antalet gästnätter.
STORA TURISMPRISET 2017
Framgången har inneburit att Hotell Hulingen nominerats till Stora Turismpriset 2017 i sällskap med många stora besöksmetropoler i Sverige. Gemensamt för alla nominerade är att de har ett tydligt fokus på innovation, samverkan och kunskapsspridning
– viktiga kriterier för besöksnäringens utveckling i Sverige. Vinnare blev konsthallen Artipelag i Stockholms skärgård.
– Bara genom att ha blivit nominerad, som enda kandidat i Kalmar län och tillsammans med många välkända anläggningar, gör att vi redan har vunnit, säger Putte. Att vi är med i den här skaran gör att ännu fler får upp ögonen för vår verksamhet i Hultsfred.
ROCK’N’ROLL-JULBORD
Putte är noga med att hotellet inte får bli ett museum.
– Det ska andas och leva, därför gör vi så mycket konserter, säger han. Vi är också med och skapar ny musikhistoria, Miriam Bryant är en artist som spelade på hotellet innan hon slog igenom.
– Vi planerar nu vårens konserter och strävar efter att vara så breda som möjligt, allt från opera till hårdrock. Inför julen hade vi rock’n roll-julbord med Sator och Wild Rover, samma vecka spelade även visartisten Ola Magnell. Vi har musikquiz. Tillsammans med Åbro har vi ölprovningar och ölquiz för grupper.
Hotellets senaste satsning är relaxen med bastu och spabad på taket. Lämpligt för kundevent, teambuilding, svensexor, möhippor, kamratfester med mera.
– Man kan sitta i bastun och lyssna på Metallica och Ozzy Osbourne och blicka ut över sjön Hulingen och festivalområdet där de en gång spelade. Den vanligaste frågan vi får från hotellgäster är var ligger festivalområdet, avslutar Putte Svensson.
|