Header PM3

Svensk Starköl lanserar re-branding och tar klivet fram som Hela Sveriges Öl

Nu lanseras Svensk Starköl i ny design, en re-branding som syftar till att förtydliga varumärkets identitet och stärka dess position på ölhyllan. Med ett uppdaterat visuellt uttryck och kommunikationskonceptet Hela Sveriges Öl vill man förmedla känslan av folklighet, igenkänning och stolthet.

Svensk Starköl är en ljus lager som har funnits på Systembolaget sedan 2003. Den nya designen är framtagen för att ge varumärket ett tydligare uttryck med ambitionen att ta en starkare plats på hyllan, utan att ändra på innehållet. Re-brandingen sker även i samband med lanseringen av kommunikationskonceptet Hela Sveriges Öl. En kampanj som är framtagen för att förstärka bilden av Svensk Starköl som en öl för alla, från kust till fjäll.

»Med den här re-brandingen vill vi lyfta fram Svensk Starköl som en riktig klassiker på ölhyllan. Den nya designen är framtagen för att återknyta kontakten med våra trogna kunder och samtidigt väcka nyfikenhet hos en ny publik. Att lanseringen dessutom sammanfaller med fotbollslandskamper och midsommar gör tidpunkten ännu mer träffsäker.«

Sofia Sandelius, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri

Design och koncept är framtaget av design- och kommunikationsbyrån KNAK och präglas av en modern stilrenhet och ett tidlöst formspråk. De tidigare traditionella inslagen har nu ersatts med en mer avskalad design där Sveriges färger får ta plats, med syftet att den gula burken ska vara lätt att känna igen på Systembolagets hyllor.

– Svensk Starköl är i sig ett briljant namn – lika rak och tydlig ville vi att designen skulle vara. En klassisk, avskalad och tidlös ton som talar till en bred målgrupp. Till alla i Sverige som uppskattar en öl. Med kommunikationskonceptet Hela Sveriges Öl ville vi fånga känslan av att inte behöva välja. Det finns så många platser, vyer och berättelser värda att lyfta – därför vänder vi oss till hela Sverige, säger Edvin Holm, vd och AD på KNAK.

Den nya designen rullas ut till utvalda Systembolag under juni månad och blir startskottet för ett nytt kapitel - där Svensk Starköl tar klivet fram som Hela Sveriges Öl.

Cornelia

Marknadschef

Cornelia Dunge

+46 73 096 09 74
cornelia.dunge@abro.se

Relaterade nyheter

Header_Nästgårds_Ljusa_1 mb
Nyheter
Okategoriserade
Pressmeddelande

Nästgårds breddar sortimentet – lanserar Nästgårds Ljusa

Åbroshoppen_OfficeBro 1mb

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Aktiebolaget Åbro Bryggeri, orgnr. 556035-6866 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata